De start: Het bordes

Beste Robbert,

Gefeliciteerd met je benoeming tot minister van Onderwijs.

Welkom terug in Nederland!

Het klinkt als een moedig besluit om Institute for Advanced Study (IAS) in Princeton te verlaten. Maandag sta je voor het eerst op het bordes als minister en dan gaat het echt beginnen. Heb je al nagedacht over jouw eerste 100 dagen? Wie ga je spreken? Wie ga je bezoeken? Of sta je direct in overlevingsstand en is jouw agenda alleen maar gevuld met het open krijgen van het beroepsonderwijs en de universiteiten? Waar begin je?

WELZIJN

Het zijn zware tijden in het beroepsonderwijs door de coronamaatregelen. Meer dan ooit is duidelijk geworden hoe belangrijk school is voor jongeren. Een school is veel meer dan leren, maar ook een plek om samen te komen, te socializen en om relaties op te bouwen. Het welzijn van studenten komt steeds verder in het geding. In het afgelopen jaar heb ik afstudeerders begeleid die nooit op hun afstudeerbedrijf zijn geweest. Of stagiaires die het vak moeten leren en alleen maar online hun bedrijfsbegeleider spraken. Dat wens je geen enkele student toe. Misschien ook een goed moment om eens naar het onderwijsstelsel te kijken. Kunnen we jongeren niet gewoon meer tijd geven?

MBO

Nog steeds zijn de mbo’ers, de ondergeschoven kindjes van het onderwijs terwijl ze een enorme belangrijke bijdrage leveren aan de samenleving. Ik hoop dat je ook veel te zien bent bij het mbo en ook met deze studenten in gesprek gaat. Hoe mooi zou het zijn als je er mede voor kan zorgen dat de mbo’er de waardering en erkenning krijgt die hij verdient. Misschien kan er in jouw periode ook meer worden gekeken naar het ontschotten van het beroepsonderwijs. Zelf zie ik in de praktijk hoe mbo’ers groeien in een omgeving met andere hbo-studenten.

OMGEVINGEN

Misschien vraag je jezelf af welke omgeving ik bedoel. We hebben niet stil gestaan in onderwijsland. Ik ben reuze benieuwd wat je weet van living labs, hybride leeromgevingen (en dan bedoel ik niet online/offline 😉 ), learning communities. Welke voorbeelden ken je? Het is het speelveld waarop ik me al een paar jaar op beweeg. Rijke leeromgevingen, plekken om te experimenteren, te leren en te creëren voor een duurzame en sociale samenleving, zoals het Urban Living Lab in Breda waar we samen met onderwijsinstellingen, inwoners, ondernemers en organisaties een bijdrage willen leveren aan een duurzame, inclusieve, mensgerichte stadssamenleving waarbij de mensen zich betrokken voelen bij de stad en bijdragen aan het oplossen van lokale maatschappelijke en sociale vraagstukken. Steeds meer living labs ontstaan er. Echter zijn ze nog niet goed geborgd in de onderwijssystemen en werken mensen soms pro-deo hier aan. De rollen van lab-coach, lab-coördinator worden vaak nog niet gezien gezien als onderwijsactiviteit waardoor het lastig is om deze living labs een stap verder te krijgen. Terwijl er juist hier studenten van verschillende opleidingen en niveau’s in interdisciplinaire teams met professionals en inwoners samen werken en leren. Op de foto zie je een prachtig voorbeeld van het multidisciplinaire stageteam met de kwartiermakers tijdens de strategiedag van het Urban Living Lab Breda. Deze dag werd georganiseerd en gefaciliteerd door de studenten HRM en communicatie, terwijl de andere studenten volwaardig meededen met strategieontwikkeling van het living lab. Je kan praten over co-creatie, gelijkwaardigheid, multi-level, interdisciplinair maar je kan ook het gewoon doen. Het opzetten van deze omgevingen is een vak apart. Steeds meer pioniers in het land weten elkaar te vinden maar op vele plekken wordt het wiel telkens uitgevonden omdat er geen overkoepelend beleid is.

100 dagen

De eerste 100 dagen. Nog een lege agenda? Ik hoop dat je echt in gesprek gaat met studenten, pioniers en docenten die werken en leren in living labs. In mijn beleving zijn dit de koplopers in het beroepsonderwijs. Ik wil je eens per maand een bericht sturen met wat bevindingen en tips. Daarnaast ben je van harte welkom om een keer langs te komen!

TIP: Praat met onderwijspioniers Raymond Sparreboom (Avans Hogeschool en founder/kwartiermaker Urban Living Lab Breda), Bas van den Berg (Haagse Hogeschool/Mission Zero) of Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht)

#robbertdijkgraaf #ministeronderwijs #hogeronderwijs #mbo #beroepsonderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s